E nevoie sa ai masina ca sa ai statut social?


Unii spun că nu pot trăi fără maşină. Alţii fac din maşină un scop în viaţă şi se îngroapă în credite, ca să obţină o maşină nouă… sau second hand, după caz. Alţii cred că dacă vor avea odată maşina la care visează, vor avea parte de femei frumoase, toate atrase spre maşină ca de un magnet, vor ava statut social înalt. Unele fete şi femei (permite-mi să le spun imature) caută doar bărbaţi cu maşină. Alţii se îmbogăţesc pe urma comerţului cu maşini, alţii doar supravieţuiesc lucrând în industria auto, pentru a-i îmbogăţi pe cei din vârf, pe urma celor care se îngroapă în credite, cumpărând maşini noi. Alţii au deja şi maşina visată, şi ultimul smartphone. Merg într-o plimbare cu maşina şi între timp se uită pe telefon. Şi apasă acceleraţia mai departe, ochii fiind în telefon. Ceva nu au observat şi… şi…

Sursa: Realitateadebrasov.net

Sursa: realitateadebrasov.net

Tutunul te omoară încet dar sigur, dar măcar acest lucru este specificat pe fiecare pachet de ţigări. Maşina te omoară sau nu.

 

De ce vreau să scriu acest articol. Vreau să demonstrez că nu maşina îţi aduce statutul social.

Ce este statutul (statusul) social?

Statusul reprezintă poziţia ocupată de o persoană în societate. Treapta pe care se află un individ într-o structură socială reflectă tipul de apreciere asupra lui, dată de către ceilalţi. Fiecare om este evaluat în funcţie de această poziţie a sa, iar recunoaşterea ei depinde atât de personalitatea insului, cât şi de normele şi valorile sociale. Statusurile variază după personalitatea oamenilor, iar multe dintre interacţiunile sociale şi interumane constau în identificarea şi selectarea statusurilor.

Sursa: Wikipedia.

Tot de acolo mai aflăm şi că statutul social poate fi atribuit, sau dobândit. Statutul atribuit este dat de familia, mediul în care te-ai născut, însă statutul dobândit:

Statusul dobândit este poziţia câştigată de o persoană prin învăţare sau prin efort. El se conturează şi se obţine de către individ, în cadrul competiţiei cu toţi cei care aspiră la el şi prin exprimarea opţiunilor pentru poziţia dorită a fi ocupată.

Deci statutul (statusul) dobândit se câştigă prin învăţare, muncă, efort. Nu apare instantaneu în momentul în care ai maşină.

Din experienţă proprie, pot spune că statutul social apare când îţi place ceea ce faci şi eşti bun în ceea ce faci, iar oamenii te caută. 

Faptul că e statutul social este dat de faptul că ai sau nu maşină, sau mai mult, de maşina pe care o ai, e o publicitate manipulatoare.

Este într-adevăr nevoie de maşină?

 

Este nevoie dacă locuieşti undeva departe de oraş, departe de locul de muncă. În cazul acesta, te-ai putea gândi la opţiunea unei chirii în oraş, unde să ai acces la toate facilităţile. După cum am scris aici mai demult, soluţia nu e să te muţi undeva departe de oraş.

Dacă locuieşti la oraş, nu e nevoie de maşină! De ce să rămâi blocat în trafic, când cu bicicleta ai trece ca un vânt printre coloanele de maşini! De ce să te îngropi în datorii pentru o maşină, când o bicicletă sau o trotinetă se poate achiziţiona la o fracţiune din preţul maşinii? Iar bicicleta, respectiv trotineta nu trebuie înmatriculată, dusă la inspecţii periodice, taxe, asigurare, etc.

Nu e nevoie de maşină, e nevoie de re-crearea oraşelor pentru pietoni şi biciclete. Aşa ca în Utrecht, Olanda:

https://youtu.be/Boi0XEm9-4E

Sau ca în Ghent, Belgia:

https://youtu.be/sEOA_Tcq2XA

Vei spune: Bine, dar până când va ajunge România la nivelul Olandei, sau Belgiei… . În cazul acesta, te întreb ceva: care variantă e mai ieftină? infrastrucură pentru maşini, sau infrastructură pentru biciclete?

Nu e nevoie de maşină, pentru că vrem să respirăm aer curat, nu vrem gălăgie, nu vrem noxe, nu vrem gaze cu efect de seră!! Oricum, clima globală se încălzeşte de la an la an, într-un ritm alarmant! Încă din anii `60, anumiţi cercetători au lansat avertismente legate de schimbările climatice din cauza poluării. La vremea aceea nimeni nu i-a luat în seamă, toată lumea era extaziată de beneficiile oferite de zeul automobil.

Nu e nevoie de maşină, ca să nu fie nevoie să se taie copacii de lângă blocuri, pentru a se construi locuri de parcare !!! 😦

E cumva automobilul un zeu, pentru care e nevoie să-i aducem jertfe prin sacrificarea copacilor? Aşa cum aztecii, mayaşii sacrificau oameni pentru a le aduce ofrandă zeilor, aşa sacrificaţi voi copacii (şi tu respiri oxigenul produs de copaci) pentru a aduce ofrande zeului automobil. De fapt, chiar şi vieţi omeneşti sacrificaţi pentru zeul automobil.

Nu e nevoie de maşină pentru că industria auto exploatează oamenii din ţinuturile sărace din Asia, dar şi din zonele mai sărace din Europa Centrală şi de Est. Ce zici, le dă de lucru la oameni? Am văzut personal cum: muncitorii stau 8 ore în picioare, în 3 schimburi, inspirând emulsie toxică şi asta pentru fărâmituri de bani. Ar mai fi de spus aici. Dacă vrei să ştii şi mai multe, pot să scriu un articol despre cum e să lucrezi în industria auto, însă nu ca CEO.

Nu mai vrem mentalitatea de a pune buline pe oameni. E o programare socială păcătoasă, cum că un bărbat adevărat şi în acelaşi timp un soţ iubitor sau un părinte grijului trebuie să aibă obligatoriu maşină. Cine nu are maşină, este catalogat ori un papă-lapte, ori ceva personalitate excentrică, ceva eco-friendly din acesta cu idei nebunatice, sau alte catalogări. De exemplu, domnul acesta https://www.youtube.com/channel/UCgpy7yxv_7JbR26McdS1uQA

se încumetă la ceva ce şoferii nu sunt în stare. Felicitări acestui domn!

Într-adevăr, am avut la un moment dat maşină, pentru că era nevoie. Între timp m-am mutat şi aici trăiesc foarte bine fără maşină, însă văd cum oraşul e tot mai poluat, cu un trafic din ce în ce mai intens, iar pentru rezolvarea problemelor de trafic se investesc sume enorme în proiecte. N-ar fi mai ieftin să se încurajeze mersul pe bicicletă?

Zeul Automobil a avut perioada de ascensiune, perioadă în care a fost de ajutor oamenilor. Apoi a început să facă mai mult rău oamenilor decât bine, a participat din ce în ce mai mult la schimbările climatice, la boli, morţi prin accidente. Oare automobilul nu şi-a atins deja apogeul, iar acum ar fi cazul să intre în declin?

La final de articol, aş vrea să-mi exprim viziunea personală în ceea ce priveşte viitorul maşinilor, automobilelor:

 

Lasă un comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.